reisverslag 1 - Reisverslag uit Oud Gastel, Nederland van elvera kuystermans - WaarBenJij.nu reisverslag 1 - Reisverslag uit Oud Gastel, Nederland van elvera kuystermans - WaarBenJij.nu

reisverslag 1

Blijf op de hoogte en volg elvera

07 Oktober 2012 | Nederland, Oud Gastel

Hoi allemaal,

Eerst wil ik iedereen bedanken voor de verhalen in het roze boekje heb ze met tranen en een glimlach zitten lezen in het vliegtuig.

We zitten nou in rangala en heb al een hele hoop mooie dingen gezien. Het huisje is hier leuk en gezellig.

We zijn naar de giraffe geweest waar ik mijn eerste zoen heb gegeven aan een giraf, naar het olifanten weeshuis geweest waar ik mijn eerste olifant aaide, naar iets van krokodillen geweest waar de krokodillenman gewoon bij de krokodillen in de kooi ging en waar we begroet werden door wat masai krijgers waar we mee hebben gesprongen/ gedanst. Daar heb ik ook voor het eerst kameel gereden, ik was zo bang. We zijn daarna naar een kralen fabriek geweest en hebben er een rondleiding gehad. Helaas waren de vrouwen er niet, want het was zaterdag en die hadden vrij.

De volgende dag hebben we een mooie boot tocht over het water van de lake navasa gemaakt en heb daar mijn eerste zebra van 2 meter afstand gezien, toen we dichter bij kwamen gingen ze pas rennen. Ook gingen we heel dichtbij nijlpaarden stilstaan in het bootje, dit vond ik wel spannend want ze zijn heel groot en dan is zo'n klein bootje van ons er niks bij.

Maandag:
We zijn vandaag met een bus naar Rangala gereisd het zou ongeveer een uur duren dus maak er maar 2 van, het is keniaanse tijd. We werden in de dorpjes allemaal toegeroepen en gezwaaid door kinderen muzumu ofzo iets riepen ze naar ons, je valt hier echt op.

dinsdag:
onze eerste stagedag:
De stagedagen zijn hier van 8 uur ‘s ochtends tot 5, maar meestal blijf je wel langer omdat ze de kinderen dan net eten gaan geven. We lopen stage bij babys van 0 maanden tot 4 jaar. Mijn eerste dag was op de kamer van kinderen rond een jaar of 2-3 en deze groep lag mij het meeste. Ik kan me erg vermaken met de kinderen. Er is 1 zuster voor 10 kleine kindjes die heel veel werkzaamheden hebben omdat je alles met de hand moet doen. Ook zijn er 2 kindjes gehandicapt de een is zwaarder gehandicapt dan het andere kindje.

woensdag:
2e stage dag:
Vandaag stond ik bij de kindjes van 5 maanden tot een jaar of 1 of 2 denk ik. Met deze kan je iets minder groepsactiviteiten doen en is daarom vind ik het moeilijker, want je wilt ze allemaal evenveel aandacht geven. Keniaanse vrouwen zijn echt sterk niet alleen qua karakter, maar ook met de dingen die ze doen. Ze dragen van alles op hun hoofd wel een paar kilo, ze dragen een hele grote emmer niet zo’n normale van Nederland nee een hele grote in hun eentje. Ik ging ook even om water jeetje alles kwam over de rand, kon ik gelijk weer dweilen. Wassen doe je met je handen en dan zonder latje dus je schuurt de kleding stukken over je pols met de stof over elkaar en dan niet zachtjes nee heel hard schrobben anders gaat de poep er niet echt uit. Ook heb je hier katoenen luiers in plaats van die wij hebben, wat in het begin toch wel uitvogelen was hoe het in elkaar zat. Ik heb er in ieder geval veel respect voor wat die Keniaanse vrouwen hier allemaal kunnen en doen. Ook weten de zusters een goede balans tussen orden en liefde te geven aan de kinderen ondanks de grote groepen.

Donderdag:
Vandaag stond ik bij de baby'tjes tot 5 maanden. Er was een bijeenkomst van de zusters. Er kwam een jongen uit Australië voorlichting geven aan de zusters. Dit ging dan over de vitale functies, bed opmaken van een babytje en over wat je bij een babytje moet doen als hij zich verslik en waar je daarna op moet letten om een ontsteking in de longen te ontdekken. Er kwam net voor ik weg wilden gaan een nieuw babytje binnen het was een jongentje!! Van 8 uur oud. hij was zelfs nog roze, wat ik niet had verwacht! Heb nog nooit eerder zo'n jong kindje gezien. De moeder was 14 jaar oud en moest nog naar school, daarom kon ze niet voor het kindje zorgen. Er ligt ook een kindje die 2 maanden te vroeg geboren was, die is zo klein. We zijn naar een ziek jongentje op een school geweest. Die had malaria. Hij moest overgeven en had koorts. In Nederlandse begrippen niet meer als een griepje, maar als dit jongentje geen medicijnen krijg gaat hij dood. Malaria komt hier veel voor in Kenia. Je wordt ziek en het gaat weer weg en dan komt zo'n aanval erger terug.

Vrijdag:
4e stage dag:
Stond vandaag bij de oudste groep rond 3/4 jaar. Ze zijn echt super ondeugend en als je dan geen swahili spreekt dan snappen ze je ook niet als je zegt dat iets niet mag. Dus er was voedsel gevecht en ik maar zeggen eat eat eat, dont do it , don’t!!!!! maar dat snappen ze niet en dan kan je ook niet boos worden want hun kunnen daar niks aan doen. Of dat je ze achterna moet rennen om ze op het potje te krijgen en als de zuster komt gaat ut akummamammakjoeajfjha en dan zit iedereen netjes op het potje en hoe ze je dan aankijken is echt niet te beschrijven. Vandaag kwamen de ballonen ook te voor schijn, achach wat waren ze er toch blij mee, ze straalde helemaal en ik dus ook, want ze luisterden in een keer! En toen de eerste ballon klapten was het ruzie en klapte er meer. Verdrietige gezichtjes, gelukkig waren ze al gauw weer vrolijk met een spelletje met de ballon die ze samen konden spelen. 's Avonds gingen we naar een dorpje waar ze frietjes hadden. Gebakken met vuur dus lekker vettig.. hoelang het zou duren voor het klaar was was 5 minuutjes dus 1.5 uur later liepen we zonder zaklamp in het donker met het frietje terug naar huis een les voor de volgende keer altijd zaklamp mee ook al vertrek je ruim op tijd. We hadden gelukkig licht van de mobieltjes en was dus nog gewoon zichtbaar op de weg.

Het is hier super mooi. Kenia is een prachtig land en ik geniet er elke minuut van.

Heel veel liefs Elvera

  • 07 Oktober 2012 - 12:31

    Ma En Pa:

    Heej meisje,
    Zo fijn om te lezen wat je de eerste week allemaal hebt gedaan, de eerste 3 dagen hadden we nog goed contact maar vanaf dat je in Rangala zit is het allemaal ietsje moeizamer.
    En toen ging je beginnen met je stage en was zo benieuwd maar je hebt het super naar je zin. Wat een deugnietjes zijn het toch. En zal niet meevallen om op de Keniaanse manier een katoenen luier poepvrij te krijgen. Wat een indrukken hebben jullie de eerste week gehad. Kijken uit naar je volgende verslagen.
    Liefs papa en mama

  • 07 Oktober 2012 - 19:08

    Yvette:

    Hee Elvera,
    Wat een leuk verslag!
    Ik herken heel veel dingen! Over een weekje gaat het met die katoenen luiers vanzelf hoor, leer je zo :)
    Hopelijk kan je binnenkort een keertje skypen als je in Kisumu zit.
    Veel plezier en een dikke knuffel aan alle kindjes van mij.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Liefs Yvette

  • 08 Oktober 2012 - 11:49

    Jaantjemartens(oma):

    Wat fijn dat het zo leuk is met de kindjes en je kunt spelen met de ballonnen Wij kijken uit naar je volgende verslag Liefs Oma en Opa.

  • 08 Oktober 2012 - 18:25

    Danielle:

    Heey meisie,
    Wat leuk om te lezen want je allemaal al heb gedaan.
    Het zal wel even wennen zijn daar om alles met de hand te moeten doen :p
    Ik vind het super leuk om al je verslagen te lezen, deze week kan je weer een kaartje openmaken hihi
    Nou meis nog heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag

    Dikke kus Danielle.

  • 09 Oktober 2012 - 10:59

    Loisjee:

    Lieve lieve elvera,

    Ik mis je ontzettend maar ik ben heel blij om te lezen
    Dat je het zo naar je zin hebt ik kenia en super gaaf
    Dat je een safari gaat doen dat wil ik ook nog een keer doen
    Als je terug bent gaan we lekker bij kletsen en natuurlijk
    Winkelen hihi en dan blijf ik nog een keertje bij je slapen
    Of jij bij mij maar geniet daar nogaar even schat
    Ik ga je nog veel meer missen heeeeelll veel plezier in kenia
    En ik lees wel wat je allemaal gedaan hebt.

    Heel veel kusjes en knuffels van je lieve vriendinnetje loisje❤

  • 14 Oktober 2012 - 18:39

    Johan En Christien:

    Haha geniete van je verhalen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

elvera

Actief sinds 30 Aug. 2012
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 14940

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 04 November 2015

Kenia

14 Juni 2014 - 17 September 2014

amerika

28 September 2012 - 04 Januari 2012

Stage in Kenia

Landen bezocht: