reisverslag 2 - Reisverslag uit Oud Gastel, Nederland van elvera kuystermans - WaarBenJij.nu reisverslag 2 - Reisverslag uit Oud Gastel, Nederland van elvera kuystermans - WaarBenJij.nu

reisverslag 2

Blijf op de hoogte en volg elvera

14 Oktober 2012 | Nederland, Oud Gastel

Maandag:
Vandaag is Helma jarig. We hebben gezongen, een kaart gemaakt, slingers en ballonen opgehangen. Helma had de kinderen en personeel getrakteerd op een ring! een soort oliebol met een rondje in het midden. Vandaag stond ik op de afdeling babyroom. Dit zijn de op een na oudste kindjes, die ik zo leuk vind:D. Mijn collegaatje was ik helaas de hele dag kwijt, maar Sylvie kwam me helpen en samen kwamen we een heel eind. We hebben de kindjes nog geschminkt, maar ze snapten het niet echt zo heel goed. Ze vonden het leuker om op de stoel te zitten en het beetje extra aandacht dan het schminken, want toen ze in de spiegel keken en het eind resultaat zagen waren ze een beetje verbaasd. ‘s Avonds zijn we heerlijk uiteten geweest. Er was uitgebreid Keniaans voor ons gekookt. Inclusief een hele kip voor ons 8e, want Corry kwam ook op bezoek met Consolata (de keniaanse Coach).
Dinsdag:
We zijn vandaag naar de Boys en Girls school geweest voor een kijkje te nemen en kennis te maken. Het was super leuk, de leraren/leraressen waren lief voor de kinderen. We kwamen binnen en stelde ons voor in het engels en de kinderen snapte het gewoon, knap he. We gaan hier ook 2 dagen stage lopen in de komende weken. Bij de kinderen gaan we de ogen testen en misschien (ligt eraan hoeveel het er zijn) kunnen we brillen sponsoren, bij wie het echt nodig is. Kinderen die het niet goed kunnen zien, krijgen ook niet alles mee wat er op het bord staat en halen hierdoor slechtere cijfers, waardoor ze worden afgeschreven op scholen. Dit is zonde, want ze hebben dan wel de juiste capaciteiten om een bepaald niveau te halen. Ook gaan we hier lessen geven over hygiëne, waaronder het onderwerp ongesteldheid (bij de girls school natuurlijk). Deze scholen zijn van steen en niet van mud, zoals je las in mijn vorige verslag. ’S middags hebben we een rondleiding gehad in het ziekenhuis en de zuster ontmoet. Toen we daar klaar waren zijn we naar de markt geweest, voor wat boodschappen en heb ik een rieten tas laten maken. Die was vrijdag klaar, maar heb hem nog niet opgehaald. Ben benieuwd. ’s avonds kwamen we terug en kregen we te horen dat we een nieuw kindje in het babyhome hadden. Het is een meisje! Ze vertelde ons dat de moeder het kindje achtergelaten had op de markt. De moeder is wel achterhaald en zit nou vast in de gevangenis. Wat moet die vrouw wanhopig zijn geweest, want je laat je kindje niet zomaar achter. Ik ben dan altijd benieuwd, wat de reden is van zo’n vrouw, want het is zo iets heftigs. Dus nou hebben we twee hele kleine kindjes, het jongentje van vorige week, waarvan de moeder 14 was en verkracht en dit meisje van 2 weken oud. Het is echt een heel mooi gezicht die twee kleintjes naast elkaar in bed.
Woensdag:
Vandaag heb ik stage gelopen in het ziekenhuis met Maaike. Het is zo leerzaam om hier te zijn. Ik heb mee gelopen met de zuster en over allerlei ziektebeelden geleerd die je in Nederland niet zo snel tegenkomt. Zoals tuberculoze, malaria, salmonella, aids enz. Soms hangen deze ziektebeelden ook samen, want de symptomen van tuberculoze komen voor als je weerstand vermindert en mensen met aids hebben een verminderde weerstand. Hier hoef je de patiënten niet te wassen, of eten voor te koken enz. Dit wordt gedaan door de familie leden. Je loopt met het ziekenhuispersoneel een rondje en dan praten ze over hoe het met de patiënt ga waar ze zelf bij zijn. Zo werd er over een vrouw gesproken waarvan haar vagina te ver dicht gehecht was na de bevalling en dat ze daardoor hoogstwaarschijnlijk geen seks meer kon hebben en dat de man dan hoogstwaarschijnlijk weg gaat. Dat werd gewoon verteld waar ze bij zat. Vond dit niet zo subtiel om te doen en als ik daar had gelegen had ik het zeker niet fijn gevonden, om te weten dat je hoogstwaarschijnlijk alleen blijft met een kindje. Want hier kan je op dat gebied geen nee zeggen tegen je man. Ik vind dat hier de vrouwen soms nog best wel onderdanig zijn, vergeleken met Nederland. Toen we klaar waren met de ronde gingen ik en de zuster de patiënten hun medicijnen geven. Heb bij 2 patiënten die een infuus nodig hadden mee mogen kijken en ze vonden het zo gek dat ik dat nog nooit gedaan had, want ik ben toch 2e jaars verpleegkundige. In Kenia kan je in het eerste jaar een bevalling al in je eentje doen. Dus het is ook gek dat ik nog nooit een bevalling heb meegemaakt en überhaupt dat ik nog geen kinderen heb of getrouwd ben , want ik ben toch 19 jaar. Oud genoeg voor kinderen. Of mijn navelpiercing is ook iets heel vreemds, want zij denken dat dat altijd blijft en dat je daardoor niet mee zwanger kan worden.
Rond een uur of 2 ben ik de zuster gaan helpen met het wegen van baby’tjes. Dit gebeurt met zo’n ouderwetse weegschaal waarbij je de gewichtjes nog moet verschuiven. Je zet zo’n kindje erop en moet zorgen dat hij heel stil zit, want anders kan je het niet aflezen, dan blijft de weegschaal uit balans. De meeste kindjes zaten op normaal gewicht richting ondergewicht. Een paar op ondergewicht. Heb maar 2 kindjes gehad die tegen het overgewicht aanzaten. Toen het half 5 was ben ik naar het Laboratorium gegaan. Hier heb ik mee mogen kijken toen een jongentje werd geprikt voor malaria. Toen mocht ik door de microscoop kijken en vond ik een malariaparasiet! Dit was zo kicken! Kreeg een complimentje van de laborant en hij wilde me er graag iets in bijscholen. Ik vind het heel interessant hij weet zoveel over wat er nou precies in het lichaam gebeurd, bijv. als er zo’n parasiet in je lichaam komt en dan laat hij het zien onder de microscoop. Vind het een beetje op anatomie lijken, maar dan met de microscoop erbij.
Donderdag:
Vandaag heb ik nog een dagje in het ziekenhuis mogen stage lopen. Eerst gingen we net als de vorige dag langs alle patiënten. Daarna heb ik bij de zuster gestaan die de patiënten hielp met Aids/HIV. Heb hier de administratie mogen doen, de medicijnen mogen uitzetten, de patiënten mogen wegen en mogen meten hoelang ze waren voor de BMI. Het was heel opvallend dat er op de hele dag maar 1 man was, terwijl er ongeveer even veel mannen Aids hebben. Ben in de middag weer terug naar het lab gegaan. We zijn nou wat verder op malaria ingegaan en als ik hem goed begreep over de gekke koeien ziekten. Hij ging aantekeningen voor mij maken, zodat ik het thuis verder kan leren. Ga morgen kijken of ie ze al af heeft, want wil er echt wat meer over leren. Uiteindelijk kwamen de coaches mij halen om te eten, want was de tijd helemaal vergeten.
Vrijdag:
Dit was de dag van BAJA waar je over kan lezen in mijn vorige verslag.
Zaterdag:
Vandaag hadden we een relaxed dagje, we zijn naar een resort geweest met zwembad! We moesten er om 7 uur uit, maar het was zeker de moeite waard. Heerlijk aan het zwembad gelegen met een milkshake een hele grote in een heel mooi glas met een rietje. Daarna heerlijk gezwommen en toen we lagen te zonnen zagen we in de verte (maar nog wel te zien met blote oog) hippo’s de liefde bedrijven. We hebben er nog gegeten en zijn daarna terug gegaan en kwamen een Australische jongen tegen, die ook voorlichting had gegeven bij het babyhome. Hij liep nou alleen wel met krukken en een paar wonden. Hij was gevallen met de piki-piki. Het zijn een soort motors de meeste zonder helm en die rijden dan op een zandweg met gaten. Ik kan me voorstellen dat dat weleens misgaat.
Zondag:
Vanochtend gingen we naar de kerk. Om 7 uur begon de mis tot half 10. Het was leuker dan in Nederland. Er werd gezongen en gedanst en je zag heel veel bekende gezichten uit het dorp. Er zat een kindje naast me die de hele tijd met me zat te spelen en aandacht te trekken. Achter af was het een kindje van een van de mannen die piki-piki rijdt. Ik vind dat die mannen soms een beetje opdringerig zijn en ze staan bij mij niet zo hoog. Pas geleden hadden ze geregeld dat ik in de matatu (BUS) voor in mocht zitten. Vond het wel leuk, maar niet op de manier dat ze het deden, want ik moest daar gaan zitten en als ze er niet hadden gestaan vond de chauffeur het vast niet goed.

  • 14 Oktober 2012 - 20:59

    Mama:

    Heej Veer, dat is een snelle reactie he........
    Een heel mooi verslag proberen zo jullie stappen in Kenia op de voet te volgen. Mooi om te lezen over de verschillen van opleiding verpleging in Kenia of Nederland.
    Die moeder van dat vondelingetje moet inderdaad erg wanhopig zijn om haar kindje zo achter te moeten laten maar heeft vaak geen andere keus. Het babytje heeft nu gelukkig het babyhome en wordt nu warm opgevangen door jullie.<3
    Mooi dat je een paar dagen hebt meegelopen in het ziekenhuis op verschillende afdelingen. Het lab is ook een leerzame ervaring.Alles eigenlijk wat je meemaakt is heel indrukwekkend van je stage tot in de kerk. Papa vraagt of je nog een kaarsje hebt opgestoken.[haha] en kruip asjeblief niet achterop zo'n piki-piki :)
    Liefs en tot je volgende verslag kijken ernaar uit..xxx



  • 14 Oktober 2012 - 20:59

    Mama:

    Heej Veer, dat is een snelle reactie he........
    Een heel mooi verslag proberen zo jullie stappen in Kenia op de voet te volgen. Mooi om te lezen over de verschillen van opleiding verpleging in Kenia of Nederland.
    Die moeder van dat vondelingetje moet inderdaad erg wanhopig zijn om haar kindje zo achter te moeten laten maar heeft vaak geen andere keus. Het babytje heeft nu gelukkig het babyhome en wordt nu warm opgevangen door jullie.<3
    Mooi dat je een paar dagen hebt meegelopen in het ziekenhuis op verschillende afdelingen. Het lab is ook een leerzame ervaring.Alles eigenlijk wat je meemaakt is heel indrukwekkend van je stage tot in de kerk. Papa vraagt of je nog een kaarsje hebt opgestoken.[haha] en kruip asjeblief niet achterop zo'n piki-piki :)
    Liefs en tot je volgende verslag kijken ernaar uit..xxx



  • 14 Oktober 2012 - 23:50

    Yvette:

    Hee Elvera!

    Wat een leuk verslag om te lezen. Ik herken heel veel!
    Leuk dat je ook bij het ziekenhuis hebt mee gelopen.
    Veel plezier en ik kijk weer uit naar je volgende verslag.

    Liefs Yvette

  • 15 Oktober 2012 - 18:50

    Jaantjemartens(oma):

    Elveertje wat leuk dat je dit allemaal mag meemaken. Wij zijn trots op je hoor.
    Lieve groetjes van Oma en Opa.

  • 17 Oktober 2012 - 16:28

    Laura:

    hey Nicchie..
    Wat super alemaal wat je er mee maakt, zo ik kan lezen is het echt een hele leerzame stage voor je!
    Super meis, heb je nog geen last van heimwee? mischien heb je daar ook helemaal geen tijd voor want je dagen zitten erg vol zoals ik dit allemaal lees!
    Geniet ervan meis!

    Liefs je nicchie Laura

  • 21 Oktober 2012 - 10:11

    Sylvia:

    Elvera, wat leuk om te lezen dat je op zoveel verschillende gebieden nieuwe ervaringen opdoet. Blijf vooral zo doorgaan met je te laten verrassen en verbazen, dat maakt het allemaal des te waardevoller.
    Groetjes aan Tessa, Maaike en Sylvie. Gr. Sylvia

  • 24 Oktober 2012 - 12:16

    LK2F:

    De klas mist je, geniet daar!

    Vergeet niet om de kaarten pas te lezen op de dagen dat t mag.

    veel groetjes en n dikke kus

    Walter, Sanne, Asma, Yasmina, Lotte, Danielle, Sharon, Birgit, Gaby, Vivian en de juf (Gerda)

  • 26 Oktober 2012 - 16:22

    Christien:

    Hey Elvera,

    Leuk de verhalen te kunnen volgen en nee ik zou zeker niet achterop die piki piki kruipen beter voorop haha zie je het beter haha
    Heel interesant te lezen allemaal!
    We blijven het volgen we wachten op het vervolg!

    Liefs,
    de buurtjes

  • 28 Oktober 2012 - 18:50

    Elly:

    Is een mooie ervaring erbij zo op stage in Kenia.
    nog veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

elvera

Actief sinds 30 Aug. 2012
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 14942

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 04 November 2015

Kenia

14 Juni 2014 - 17 September 2014

amerika

28 September 2012 - 04 Januari 2012

Stage in Kenia

Landen bezocht: