vakantie - Reisverslag uit Oud Gastel, Nederland van elvera kuystermans - WaarBenJij.nu vakantie - Reisverslag uit Oud Gastel, Nederland van elvera kuystermans - WaarBenJij.nu

vakantie

Blijf op de hoogte en volg elvera

18 November 2012 | Nederland, Oud Gastel

Hoi allemaal!
Onze vakantie zit er weer op en morgen beginnen we aan onze 2e stage periode. Ik ga 2 dagen in de week stage lopen in het ziekenhuis en 2 dagen in het weeshuis mama ngina. We hebben eerst 1 week vakantie gehad en in deze week hebben we weer hele leuke dingen gedaan.
Oma Obama:
We waren nog in Rangala onze koffers in aan het pakken voor Kisumu, toen Helma binnen kwam en vroeg of er iemand mee wilden naar oma Sarah Obama. De oma van president Obama. Ze woont vlak bij het dorpje Rangala. We waren met zijn 4e, 2 mensen uit Malta, Helma en ik. We moesten alleen wel gelijk weg en ik stapte zonder na te denken in de auto. Daar zit je dan haar in een knot, zonder make up in je schoonmaak kleren op weg naar oma Obama. Toen we daar aankwamen werd er om ons paspoort gevraagd, maar ik had daar natuurlijk niet bij stil gestaan in al de haast. Dus sta je daar zonder paspoort geld of id. Nadat we de situatie hadden uitgelegd en na wat lief kijken mocht ik gelukkig toch naar binnen. Het is een bijzondere vrouw en ze vertelde over Obama’s verleden. Obama is opgevoed door oma Obama en ze weet dus hele mooie dingen over hem te vertellen. Toen Obama president wilden worden, heeft zij hem meegegeven dat hij moet luisteren naar zijn volk, maar altijd moet proberen vrede te bewaken. Ze vertelde ook dat ze Nederlanders hele leuke mensen vind, omdat hun altijd nakomen wat ze zeggen. Ze vertelde daarna over een vrouw die een school voor haar stichting had gebouwd. Het was een vrouw uit Nederland en die had een stichting BAJA. Dat kon niemand anders zijn dan Corry, met wie we de scholen hebben geopend, die het mogelijk heb gemaakt om kellebeek studenten naar Kenia te laten gaan en waarmee papa en mama op de markt hebben gestaan om geld in te zamelen. Grappig hoe klein de wereld dan is. In ieder geval was het een gezellige middag en was ik blij dat ik dit mee mocht maken, want hoe vaak komt het nou voor dat je de oma van een president spreekt.

Stage Kisumu:
Ziekenhuis:
Maandag zijn we gaan kijken op de stage plaatsen en we gingen eerst naar het ziekenhuis. We zijn op een paar afdelingen geweest, want het is er heel groot. De normen en waarde hier zijn anders dan in Nederland en dat merk je dan ook weer op de werkvloer. We kregen een rondleiding in het ziekenhuis en kregen gelijk allerlei dingen te zien wat best heftig was. De patiënten lagen met zijn 2e in bed en als dan de bedden vol zijn leg je een matras op de grond waar ze dan weer in kunnen liggen. Ook mochten we mee kijken met een bevalling en andere dingen waarvan je nooit op je eerste dag mee zou mogen kijken in een ziekenhuis in Nederland. Obama childrens hospital sprak mij het meest aan. Dit is een kinderziekenhuis. Vanavond gaan we bespreken waar we stage willen lopen en ik hoop dat hier een plekje voor mij is.

Mama Ngina:
Dit is het weeshuis van Kisumu, waar jullie sponsor geld voor is bedoeld. Het was heel anders dan Rangala Babyhome in verschillende opzichten. Woensdag en Donderdag ga ik hier stage lopen, dus ben benieuwd. Er is genoeg te doen en wil graag bespreken met mijn collega’s wat hun graag zouden willen dat er vernieuwd word en of ik hier iets in kan betekenen voordat ik dingen ga doen die hun niet nodig vinden

Safari:
Dinsdag zaten we om 7 uur op weg naar de Masai Mara en we wisten niet wat ons te wachten stond. Onze eerste safari, spannend! We kwamen in de middag aan op ons kamp en hebben die middag nog een game drive gedaan. Alles was zo mooi, de dieren, de omgeving en de middag werd super mooi afgesloten met een melding dat er een leeuwin gezien was. We stonden daar en zagen de leeuw lopen en hij kwam net langs onze auto af. Het was een geslaagde eerste dag. De dag daarna hebben we de hele dag onze ogen uit gekeken. Veel dieren gezien en zelfs gepicknickt. Tijdens de picknick hadden we ook nog gezelschap van een aap die op 25 meter afstand naar ons zat te kijken. Het was mooi om te zien hoe onze chauffeur ons in bescherming nam en de aap probeerde weg te jagen. Donderdag zijn we een halve dag in het park geweest en hebben we een zonsopgang gezien, in de middag zijn we naar de masai stam geweest. Het was mooi om te zien hoe hun leefde. Ze hadden gaten in hun oren en prachtige sieraden om. Ze leefde in een omgeving van koeien stront. De masai mannen gingen voor ons dansen, ze deden dit door te springen en een geluidje te maken. Vervolgens gingen we naar het vrouwen gedeelte waar de vrouwen voor ons gingen dansen. Toen we mee mochten in een stront hutje hebben we met dixons gepraat een masai man van volgens mij 24 dat hij zei. Hij vertelde dat het normaal was bij hun om meerdere vrouwen te hebben. De vrouwen hebben allemaal hun eigenhuisje en de man kiest bij wie hij wilt slapen die avond. Wij vertelde dat bij ons de mannen ook kookten en ook de was konden doen en hij moest hier om lachen. Hij kon dit niet voorstellen net als wij dat van hun vrouwen niet kon begrijpen. Ik heb ook een leeuwen tand gekocht van een masai man die had hij zelf gevangen. Hij zei dat hij 2 vrouwen had en er 4 wilden. Daarnaast had hij op zijn 12e zijn eerste kind gekregen. De volgende dag was onze laatste safari dag. Het was een goede organisatie. Niet duur, lekker eten en ze hebben er voor gezorgd dat wij een top tijd hadden op safari!

• 18 November 2012 - 19:00

Yvette:

Hoi Elvera!
    Wat een leuk verhaal weer! Wel heel speciaal dat je naar de oma van Obama mocht!
    Heel veel plezier op de nieuwe stageplaatsen.
    Doe maar een knuffel aan alle kinderen van Mama Ngina en een heeele dikke knuffel aan Rai!

Liefs

• 18 November 2012 - 19:02

Claudia:

Hee Veer,
    Wat heerlijk dat je zo'n leuke week hebt gehad.....Geniet er nog van!
    Dikke kusss Claudia

• 18 November 2012 - 19:43

Mama:

Heej Veer, heb de fotoos van jullie voorbij zien komen van de safari en zag er echt super geweldig uit. Wat een belevenissen allemaal en wat een geweldige natuur.Heel veel succes van de week. Is toch weer spannend een nieuwe plek en ben benieuwd hoe je mama gnina ervaart.
    Blij dat jullie hier een heel stuk beter bereikbaar zijn als in Rangala lijkt het net of je een stukje dichterbij bent....:)...
    liefs mama xxx

• 18 November 2012 - 21:20

Anja:

Hoi Elvera,
    Zo te lezen en te zien aan de foto's hebben jullie een hele leuke week gehad.
    Nu naar je volgende stage hoop voor jou dat je in het kinderziekenhuis komt.
    Heel veel plezier en succes met je stage weer.
    Groetjes
    Mark en Anja

• 18 November 2012 - 22:57

CoMU:

Ha Elvera, Leuk dat je bij oma Obama mocht zijn. Ja, we hebben daar een school voor haar gebouwd. Heb je hem ook gezien. ik ben toen 5x bij deze oma Obama geweest en zij had beloofd dat ze de school zelf zou openen. Toen reed ze met ons in de auto mee naar het schooltje. Zonder bewaking of wat. Dat was ook n heel speciale dag hoor. Leuk dat ze het zich kon herinneren, want ze is toch al 88 of 89 jaar.
    Ook bij de Massai merk je dat deze stam nog veel verder achtergebleven is in de ontwikkeling wat betreft water enz. Ze wonen dan ook aan het uiteinde van de wereld lijkt het wel he.
    Wat moest je toch een eind rijden om bij de wilde dieren te komen. Maar das maar goed ook, anders was het niet veilig.
    Groetjes...

• 19 November 2012 - 14:14

Jan Castelijn:

Leuk voor jou dat je zo'n mooie safarie heb gehad.Veel succes op je nieuwe stage adres.Groeten van Oma Jaantje en Opa Jan

• 23 November 2012 - 16:05

Paula:

Hoi Elvera,
    Wel leuk zeg de oma van Obama ontmoeten, heel bijzonder. Heel veel succes met je volgende stage in het weeshuis. Er is vast genoeg werk te doen. groetjes, Paula

• 23 November 2012 - 16:33

Gerda:

Met plezier je verslag gelezen, wat is de werled toch anders bij jou. Van Obama tot safari, dat is bijzonder. Geniet! Groetjes,

• 23 November 2012 - 17:08

Maaike Van Merrienboer:

Hoi Elvera!
    Ik lees je verhalen steeds en zo te horen heb je een geweldige tijd daar!
    Woow zo'n safari lijkt me wel echt gaaf zeg!
    Succes nog met stage en geniet van alle ervaringen die je daar op doe!
    Groetjes xx Maaike