BAJA - Reisverslag uit Oud Gastel, Nederland van elvera kuystermans - WaarBenJij.nu BAJA - Reisverslag uit Oud Gastel, Nederland van elvera kuystermans - WaarBenJij.nu

BAJA

Blijf op de hoogte en volg elvera

12 Oktober 2012 | Nederland, Oud Gastel

vandaag zijn we met Corry mee geweest die ons een dagje mee nam in de organisatie BAJA. BAJA (bouwen aan, voor en met de jeugd in Afrika) is een organisatie die scholen restaureert en nieuwe gebouwen plaatst voor scholen. Wat erg belangrijk is want de kinderen krijgen hier les in modderhutjes als ik het zo mag noemen. Ze hebben geen echte grond en zitten met heel veel leerlingen in een klas. Soms niet eens op stoelen en aangezien er in de grond allerlei insecten leven is dit erg ongezond. Zoals een chigger het is een parasiet die onder de huid kruipt en daar eitjes legt. Hier kan je erg ziek van worden en die eitjes moeten dan verwijderd worden dit wordt dan gedaan met een scalpeltje die een klein sneetje maakt in de huid en de eitjes verwijderen. Die kinderen geven daarbij geen kick terwijl het wel pijn doet. Ook worden die modderhutjes elke vrijdag bij gesmeerd door de kinderen met koeien poep. Dit kost veel les tijd, als ze stenen gebouwen hebben krijgen dus de kinderen meer les en worden de cijfers beter en betekend dit een beter toekomst. Die gebouwen regelt de organisatie BAJA. In Nederland proberen ze genoeg sponsorgeld binnen te krijgen om dit alles mogelijk te kunnen maken en in Kenia voeren ze het uit.
Het was een hele speciale dag. We gingen 2 scholen openen! Een lintje hebben wij de vier studenten ook zelf mogen doorknippen. Het tweede lintje werd doorgeknipt door Corry en haar man. De eerste school was een gebouw voor gehandicapten kinderen. Stichting BAJA had ook geregeld dat alle 11 kinderen een klein tasje met spulletjes kreeg. Hier zat een bidon, een beker en wasmiddel in. Dus allemaal nuttige dingen voor die kinderen. Sommige hadden ook geen schoenen aan. Hoogstwaarschijnlijk is daar geen geld voor en als je gehandicapt ben in Kenia zien ze dit als een straf van god en schamen sommige ouders zich voor hun eigen kindje en zwijgen hierover. Daarom is het zo mooi dat deze school mogelijkheden voor die kinderen geeft door ze dingen te leren waar ze later in de praktijk mee verder kunnen. De kinderen waren zo blij met de spulletjes en een beetje ranja. Ze glunderden gewoon toen ze in hun nieuwe lokaal kwamen en begonnen te klappen. Zoiets is zo mooi dat het niet te beschrijven valt.
Bij de tweede school werd het gebouw voor de kleutertjes geopend. Die in zo’n modderhutje zaten. Hier droegen ook heel wat kinderen geen schoenen. Ook hadden de kinderen kleine vlekjes op hun hoofd iets wat besmettelijk was, want heel wat kindjes hadden het. Misschien ook wel doordat het zo onhygiënisch was om in zo’n hutje te zitten de hele dag. De kinderen werden goed opgeleid en konden goed Engels. Ze hadden hele leuke spelletjes. In het zand hadden de kinderen een hinkelbaan getekend en heb ze een nieuw spelletje geleerd handje klappen met elkaar. Het gebouw werd geopend door Consolata ( keniaanse coach) en haar man. De kinderen waren zo blij! Ze kregen allemaal een ballon. Er was heerlijk voor ons gekookt door wat moeders en juffrouw ’s. We aten keniaanse ugali, groente, vlees, rijst en kip. Het smaakte heerlijk. Het was dus bij alle twee de scholen een hele happening. We werden warm verwelkomd en toen we weg gingen bleven ze onze auto achterna rennen en werd er naar ons gezwaaid.

• 13 Oktober 2012 - 10:31

Wilma:

Heej meisje,
    Heel mooi omschreven hoe het daar gaat. Wat hebben wij het in Nederland toch goed. Fijn dat er zulke mooie dingen verwezenlijkt kunnen worden met stichting BAJA.
    Kijken uit naar je volgend verslag.
    Liefs Mama

• 13 Oktober 2012 - 10:41

Claudia:

Hee Veertje <3
    Mooi hoor wat je daar allemaal doet, ben zo onwijs trots op jou.
    Dikke Kus Claudia

• 13 Oktober 2012 - 12:28

Gerda En Toine ( Buren ) .-:

Hallo Elvera , wat een ervaringen doe je daar op , lijkt ons geweldig om mee te maken maar soms ook wel erg emotioneel denken wij. Voor ons ook nog leerzaam om je verslagen te lezen , we weten maar half van de armoede die daar is , wat zijn wij dan gelukkig hier in Nederland.
    Lijkt ons wel erg fijn voor je om mee te werken om het leed daar enigzins te verzachten geeft wel
    voldoening lijkt ons . We kijken weer uit naar je volgende verslag we volgen je op de voet .

Groetjes van de buren Gerda en Toine.

• 13 Oktober 2012 - 15:21

Lindaa:

Heyy meid,,

Mooi geschreven! echt super wat je daar doet, ik ben trots op je!
    Was fijn dat ik je weer even heb gezien en gesproken!
    Ik kijk uit naar je volgende rijsverslag en je foto's!

liefs en heeel veeel dikke knuffels,

Lindaa

• 13 Oktober 2012 - 19:47

Babsnieuwesteeg:

Hallo Elvera,
    Leuk je verslagen te lezen, wat een indrukken ze!
    Heeft Toby de stuwbanden al gekregen?
    Wij zijn bezig om toch nog naar Kenia te komen met de kerstdagen, wel een dure periode hoor, dus nog niets is zeker.
    Elvera wij kijken uit naar je volgend verslag, als je Corry nog ziet doe ze de groetjes maar.
    Succes en veel liefs uit Etten- Leur, groetjes Dick en Babs

• 14 Oktober 2012 - 18:30

Johan En Christien:

Hey Elvera!
    Ook wij volgen je !
    Geweldig dat je dit doet!
    Neem maar paar van die moppies mee
    Is altijd plaats voor, jij begrijpt vast nu al waarom
    Hier wil een ieder eigen kamers.
    Wat hebbuh ze daar??? aLTIJD een glimlach!!
    Jullie verrijken elkaars horizon!!
    Geniet van alle ervaringen!
    Wij lezen je! Zijn trots op je
    Xxx

• 14 Oktober 2012 - 22:27

CoMu:

Mooi verslag van deze dag Elvera. ook ik vond het leuk dat jullie meegingen. jammer dat het zo begon te hozen,maar ook dat was een ervaring. We zijn nu in Kisumu. Dus goed internet. Veel succes nog en tot je volgende verslag. dan zijn wij al wel weer thuis denk ik. groetjes...