Eerste kamper - Reisverslag uit Oud Gastel, Nederland van elvera kuystermans - WaarBenJij.nu Eerste kamper - Reisverslag uit Oud Gastel, Nederland van elvera kuystermans - WaarBenJij.nu

Eerste kamper

Blijf op de hoogte en volg elvera

06 Juli 2014 | Nederland, Oud Gastel

Hallo allemaal,
Ik ga jullie vertellen hoe de dag eruit ziet van een counselor op kamp anne.
De avond voor de kampers komen krijgen we de namen te horen en mogen we hun dossiers inzien. In het dossier kan je vinden wat je kamper voor aandoening heeft, hoe oud ze is en wat ze wel en niet zelf kan. Dit is gebaseerd op de vorige zomer, dus in een jaar tijd kan er best veel veranderen.
Mijn kamper heet mary, ze is 56 jaar oud en heeft een IQ van 24, waardoor ze in doen en communicatie de leeftijd van 4 tot 9 jaar heeft. Ze kan bijna alles zelf doen als je haar mondeling begeleid. Ze heeft soms wat stemmingswisselingen, maar als ze lacht is dat een prachtig zicht.
De dagindeling is als volgt. Je moet om 7 uur klaarstaan voor je kamper en de spullen klaargelegd hebben voor haar en er voor zorgen dat ze om half 8 zo goed als aangekleed is. Mary krijgt om 8 uur medicijnen, dus gaan we naar the healthcenter. Ze is niet zo heel geduldig en soms sta je daar voor 1.5 uur in de rij. Mary mag nou meestal als een van de eerste omdat ze zichzelf anders gaat bijten. Na de medicijnen ga je naar de dinninghall waar je wacht voor het ontbijt, je geeft je kamper wat koffie of thee en om half 9 start het ontbijt. Rond een uur of 10 start de eerste activiteit en probeer je je kamper te brengen naar de opgegeven activiteit. Een paar voorbeelden van de activiteiten zijn; drama, zwemmen, paardrijden, tekenen, knutselen, koken, snoezelen, paardrijden, varen op de boot, vissen of genieten van de natuur. Mary vindt het allemaal best als ze maar niet mee hoeft te doen en gewoon kan zitten en mensen uitlachen. Vervolgens ga je om 11 uur naar de volgende activiteit. Na de 2e activiteit is het 12 uur dan ga je weer in de rij staan voor de medicijnen en vervolgens naar de dinninghal voor lunch. Als iedereen zijn buik vol heeft dan is het rust uurtje, de kampers breng je naar de cabine om half 2 en jij bent een uurtje vrij. Tenzij je on duty bent dan moet je op de kampers passen. Na het rustuurtje ga je om half 3 naar de volgende 2 activiteiten of er is een grote activiteit georganiseerd, zoals sportdag of dierendag. Tijdens die activiteiten moet ik Mary naar de healthcenter zien te krijgen voor haar medicijnen van half 2 en 4 uur. Dit is best lastig want ze vind het niet leuk om op te staan en te lopen en gaat zichzelf dan pijn doen. Daarna is het avondeten om half 6 en ga je daarna naar de avondactiviteit. Dit is tot 8 uur, meestal een dansavond met verschillende thema’s. Als het voorbij is dan ga je naar de healthcente voor medicijnen. Daarna ga je je kamper helpen met douche enz. en breng je ze naar bed. Je blijft bij je kamper tot een uur of 10, 11 tot ze on duty roepen. Als je smiddags on duty bent blijf je savonds op om op de kampers te letten tot kwart voor 1. Anders ben je rond 10, 11 uur vrij tot de volgende morgen 7 uur tussen die tijd ga je meestal een beetje sociaal contact zoeken met de andere counselors doormiddel van voetbal, basketbal enz en ga je meestal voor jezelf zorgen zoals contact zoeken met vrienden en familie, me blog schrijven, douche en slapen. Soms heb je nachtdienst en dan ben je na je dag niet vrij. Om kwart voor 1 begint het en dan moet je wakker worden als een kamper wakker is en je moet ervoor zorgen dat iedereen verschoont is of naar de wc gaat om 3 uur snachts en 5 uur snachts. De volgende dag heb je dan een extra uurtje vrij na half 3 tot half 4.

Hoe ik deze baan/ervaring zou omschrijven is als een grote uitdaging. Soms weet je echt niet wat je met je kamper aan moet en je bent continu aan het brainstormen naar nieuwe ideeën om je kamper de tijd van hun leven te geven. Je ontdekt veel over jezelf en soms stelt je kamper je geduld op de proef. Het is een hoop verantwoording en ik heb soms de twijfels over mezelf of ik het goed doe als me kamper boos wordt of verdrietig is, maar die twijfels gaan al snel weg wanneer ik dan weer een grote glimlach op haar gezicht zie. Het enige wat deze baan zwaar maakt is dat je 24 uur samen met iemand ben, je geen momentje alleen ben. Zelfs als je naar de wc moet, dan moet je iemand zien te vinden die zo liefdevol wilt zijn om naast zijn/haar kamper ook op de jouwe te letten. Het is een stukje mentale rust die je mist, maar het maakt een hele sterke band tussen jou en je kamper
Mijn hoogtepunten van deze sessie zijn toch wel. Dat ik samen met Mary een boottrip heb gemaakt en dat ze daar zoveel van genoot. Misschien nou juist omdat het de enigste activiteit was waar Mary aan deel genomen heb was het zo erg genieten.
En het andere hoogtepunt was voor mij een vrij emotioneel moment. Nadat Mary boos op mij was, zei ze sorry en dat ik haar beste vriendin was. Daarna kreeg ik een knuffel nieste ze in mijn gezicht en zei ze ik ga niet meer naar huis, maar ik blijf bij jou wonen.

Mijn volgende kamper voor sessie 2 wordt een vrouw van 39 jaar oud die non-verbal is en gedragsproblemen heeft. Dus het tegenovergestelde van Mary die continu aan het babbelen was.

Groetjes

  • 06 Juli 2014 - 01:53

    Shady Shokry:

    Heey liefie:)

    Echt een hele leuke verslag om te lezen!!
    Wat een uitdaging hoor. Het lijkt me zeer leuk, maar wel heel erg zwaar.
    Ik weet niet of het me zou lukken, petje af.
    Een hele drukke tijdschema, hoop activiteiten en onwijs veel verantwoording,
    maar blijkbaar gaat het je goed af.
    Knap dat je Mary zo mooi hebt opgevangen. Voor zo'n eerste keer is het toch spannend,
    maar om dan te horen dat je al die leuke dingen samen met haar hebt gedaan. Netjes hoor lief:)
    Het gaat je goed schat en veel succes.
    Wees voorzichtig en probeer te genieten van je weekend.
    Houd van je XXX

  • 06 Juli 2014 - 03:39

    Christien:

    Nou buufke

    Zo te lezen heb je er een behoorlijke kluif aan!
    Wat een ervaringen weer....je doet het goed want mooiste compliment
    Dat ze boos werd betekend toch dat ze zich voldoende vertrouwd bij je voelt!
    Nooit twijfelen aan jezelf en je eigen kunnen xxx

  • 06 Juli 2014 - 09:05

    Fleur:

    Hee Elvera,

    Je doet het super goed! Ik ben trots op je!
    Ik kijk uit naar je volgende verslag :)

    XXX Fleur

  • 06 Juli 2014 - 10:58

    Bo:

    Hee Elvera ,
    Super om dit allemaal te lezen!
    Zoals ik lees, ups and downs. Maar je geniet van elk moment.
    En maakt je je kamper ook leuk.
    Geniet nog maar van je vrije dagjes en succes met je volgende kamper!

  • 06 Juli 2014 - 11:04

    Corry M:

    Hee Elvira,
    Soo dat is weer wat anders dan de kleine kindjes in Rangala en Kisumu. Wist je van te voren dat het zo zou zijn, of was het ook eigenlijk wel een verrassing?
    Ik denk dat het gewoon is dat je aan jezelf twijfelt hoor. Omdat deze mensen met hun gevoelens van de hak op de tak springen en jij niet weet wat het volgende gevoel bij hen is. Ik denk, als ik je verhaal zo lees dat je het juist geweldig doet. Dat ook deze mary heeft ontdekt dat ook jij anders bent dan zij en e.e.a. ook anders beleeft. Ze heeft 'sorry' tegen je gezegd. Dus dan is er wel wat in haar omgegaan.
    Knap hoor dat je ook dit zo maar doet.
    Tot je volgende verslag.
    Lieve groetjes...

  • 06 Juli 2014 - 12:03

    Myrddin:

    Heey lieverd

    Wat leuk daar en wat een verantwoordelijkheden!! Op het moment ben ik bij ray thuis, ben gister naar de Efteling geweest met hem en vandaag een verjaardag en verder zien we wel. Ik heb btw ook zo'n loop en loom armbandenset gekocht ;) Dus als je het van mij wilt leren als je weer thuis bent moet je het zeggen :) Is erg leuk om te doen en t dood de tijd op bijvoorbeeld stage. Aangezien ik daar niks te doen heb. Voor mij nog een laatste week stage, woensdag diploma uitreiking en dan zit het jaar er weer op :D En morgen voor het eerst BHV training ben benieuwd, weet nie zo goed wat ik ervan moet verwachten.In ieder geval have fun daar meis ennuh tot over een paar maandjes. Gelukkig is het probleem met internet opgelost dus kunnen we weer chatten :D

    -xxx- je schoonzuster myrddin

  • 06 Juli 2014 - 12:34

    Laura:

    Hey nichie

    Klinkt als een super ervaring..
    Wel pittig, maar je geniet en dat is het belangrijkste

    Veel plezier

    Gr. Laura x x

  • 06 Juli 2014 - 13:55

    Corné:

    Hoi Elvera,
    Diep respect voor wat je elke keer doet, iets wat anderen denken ooit te moeten gaan doen (een stukje bijdragen aan een betere wereld) doe jij nu alweer!
    Als ik het zo lees geef je een onvergetelijke ervaring aan die mensen.

    We blijven je volgen.

    Veel plezier en sterkte als het soms minder leuk of zwaar is!

    Corné x

  • 06 Juli 2014 - 19:39

    Jaantje Martens:

    Elvera.Wij zijn heel trots op jou.En op wat je allemaal doet.
    Groetjes Oma Jaantje en Opa Jan liefs xx

  • 06 Juli 2014 - 21:20

    Wilma:

    Hoi lieveke,
    Mooi omschreven Elvera hoe je het allemaal beleeft met je cliënt en hoe je probeert om haar een mooie vakantie te geven. Weet dat het niet meevalt om totaal geen privacy te hebben en dat de tijd ontbreekt om soms eventjes ruimte voor jezelf te hebben tijdens de werksessies van 11 dagen. Maar ook daar vind je je weg wel in.
    Geniet nog fkes van je vrije dag en ben heel benieuwd hoe je tweede sessie gaat verlopen. Heel veel succes meisje met je tweede camper en heb vertrouwen in jezelf.
    Pa en ik zijn trots op je .......
    Volgen je op de voet xxxxx

  • 06 Juli 2014 - 22:29

    Charlotte:

    Wat mooi om dit te lezen.. het lijkt me echt leerzaam!
    Heel goed van jou dat je deze kansen grijpt.. kenia en nu NY
    Trots hoor meid!!

    Have fun x

  • 07 Juli 2014 - 18:12

    Elly:

    Zo dat is best heftig werken, met geen vrije tijd en altijd onder hoog spanning maar zoals je zelf al schreef
    als je dan ziet dat ze geniet en een glimlach krijgt daar doe je het dan ook allemaal voor.
    in ieder geval kom je straks terug met weer heel veel levens ervaring rijker
    probeer ook zeker te genieten van deze tijd.
    groet Henk en Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Oud Gastel

elvera

Actief sinds 30 Aug. 2012
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 14912

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2015 - 04 November 2015

Kenia

14 Juni 2014 - 17 September 2014

amerika

28 September 2012 - 04 Januari 2012

Stage in Kenia

Landen bezocht: